×
×

جهان از خلأ آمد، اما خلأ چگونه شکل گرفت؟؛ پرسش بدون پاسخ دانشمندان

  • کد نوشته: 4095
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۴
  • 0 بازدید
  • ۰
  • علم در نهایت نمی‌تواند «چرایی‌های نخستین» را تبیین کند. تبیین چنین پرسش‌هایی به‌حوزه «فوق‌علمی» تعلق دارد، حوزه‌ای که فلسفه و دین در آن نقش ایفا می‌کنند. به گزارش خبرنگار مهر، نسبت علم به دین و نسبت هر کدام از این مقوله‌ها به زندگی انسان در ابعاد گوناگون پرسشی است که همواره ذهن آدمی را در […]

    جهان از خلأ آمد، اما خلأ چگونه شکل گرفت؟؛ پرسش بدون پاسخ دانشمندان
  • جهان از خلأ آمد، اما خلأ چگونه شکل گرفت؟؛ پرسش بدون پاسخ دانشمندان

    علم در نهایت نمی‌تواند «چرایی‌های نخستین» را تبیین کند. تبیین چنین پرسش‌هایی به‌حوزه «فوق‌علمی» تعلق دارد، حوزه‌ای که فلسفه و دین در آن نقش ایفا می‌کنند.

    به گزارش خبرنگار مهر، نسبت علم به دین و نسبت هر کدام از این مقوله‌ها به زندگی انسان در ابعاد گوناگون پرسشی است که همواره ذهن آدمی را در طول تاریخ بشر به خود مشغول کرده است. بخش بزرگی از این پرسش‌های عمیق به کاربرد دین و علم باز می‌گردد و اینکه آیا وجود هر یک از این دو می‌تواند خلأ نبود دیگری را جبران کند یا خیر. آنچه در برخی مکاتب شاهد آن هستیم حذف یکی از این دو گزاره است، در مکتب غربی دین به کنار گذاشته شده و در برخی مکاتب دین محور، علم و تجدد به طور مطلق حذف شده است، اسلام اما درباره هر یک از این دو و نسبت دین و علم با یکدیگر، پاسخی متفاوت دارد.

    حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین استاد گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی در سلسله مباحثی به پرسش‌هایی که بر سر دوگانه علم و دین به خصوص پرسش‌هایی که در ارتباط با علم فیزیک و پدید آمدن جهان هستی اشاره دارد با نگاهی دینی پاسخ داده است. وی در بحث پیش رو به شکل گیری جهان در خلأ که فیزیک کوانتوم آن را مطرح کرده است و نسبت آن با آنچه دین عنوان کرده صحبت می‌کند.

    قبلاً مطرح شده است که برخی می‌گویند جهان از افت‌وخیزهای خلأ کوانتومی و در واقع از «هیچ» به‌صورت تصادفی پدید آمده است. اما در توضیحاتی که درباره خلأ ارائه می‌شود، باید توجه داشت که خلأی مورد بحث در فیزیک کوانتومی، «هیچ» به معنای فلسفیِ عدم مطلق نیست؛ بلکه یک «هیچ فیزیکی» است. به تعبیری که آقای النگود (Ellen Gould) بیان کرده، گفتن اینکه «جهان از هیچ به وجود آمده» تفاوتی با گفتن اینکه «جهان از یک تکه کلاسیک آغاز شده» ندارد، زیرا همین خلأ کوانتومی خود در واقع یک میدان پرانرژی است که در آن افت‌وخیزهای مداوم رخ می‌دهد.

    بنابراین، پرسش اصلی هنوز باقی می‌ماند: خود این خلأ کوانتومی چگونه و از کجا به وجود آمده؟ انرژیِ درون آن از کجا سرچشمه گرفته؟ چرا این افت‌وخیزها به‌صورت نظام‌مند و قانون‌مند رخ می‌دهند؟ چه چیزی سبب شده که این فرآیندها طبق قوانین فیزیکی مشخصی پیش روند و به‌تدریج، مراحلی را طی کنند که در نهایت به جهانِ فعلی منجر شوند؟ در پاسخ به این سوالات، روشن می‌شود که گفتن «جهان از هیچ (خلأ کوانتومی) پدید آمده» در واقع یعنی جهان از «چیزی» ساخته شده، چیزی که خود حاوی ساختار، انرژی و قوانین است. پس هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که جهان واقعاً «از عدم مطلق» شکل گرفته است.

    در واقع، این تبیین‌ها، چه از طریق تونل‌زنی کوانتومی، چه از طریق مدل‌های دیگر کیهان‌شناسی، صرفاً «توصیفات میانی» هستند که به پرسش بنیادینِ «چرایی هستی» پاسخی نمی‌دهند. این تبیین‌ها ممکن است نحوه شکل‌گیری جهان را توصیف کنند، اما ریشه خودِ قوانین، انرژی و ساختارِ خلأ را تبیین نمی‌کنند. به همین دلیل، نمی‌توان با استناد به این مدل‌ها استدلال کرد که «خدا وجود ندارد» یا «خدا دیگر جایی در عرصه هستی ندارد». بلکه، این فرآیندها خود می‌توانند به‌عنوان «مجرای مشیت الهی» در نظر گرفته شوند، یعنی خدایی که خلأ کوانتومی، این اقیانوسِ پر از انرژی، را آفریده، افت‌وخیزهای آن را برنامه‌ریزی کرده، قوانین حاکم بر آن را وضع نموده و فرآیند تحول را به‌صورتی هدفمند و مرحله‌به‌مرحله تا شکل‌گیری جهان کنونی هدایت کرده است.

    این دیدگاه به‌خوبی در دیالوگی که رابرت جاستو (Robert Jastrow) از آقای الکساندر ویلنکین (Alexander Vilenkin) نقل می‌کند، آشکار می‌شود. ویلنکین در مدلی بر اساس «تونل‌زنی کوانتومی از هیچ»، تلاش می‌کند توضیح دهد چگونه جهان می‌تواند بدون نیاز به علتی پیش از خود، آغاز یابد. اما جاستو از او می‌پرسد: «خوب، این همه‌چیز خوب است؛ اما خودِ این قوانین که همه این فرآیندها را تبیین می‌کنند، از کجا آمده‌اند؟ کی آن‌ها را ایجاد کرده است؟» ویلنکین در پاسخ می‌گوید: «این سوال مهم است و دغدغه من نیز هست، اما برای آن پاسخی ندارم.» این اعتراف نشان می‌دهد که علم در نهایت نمی‌تواند «چرایی‌های نخستین» را تبیین کند. تبیین چنین پرسش‌هایی به‌حوزه «فوق‌علمی» تعلق دارد، حوزه‌ای که فلسفه و دین در آن نقش ایفا می‌کنند، و تنها از طریق مفهومی چون «خالقی هوشمند و غایت‌گرا» است که می‌توان به این پرسش‌های اساسی پاسخی هستی‌شناختی داد.

    در نتیجه، علم ما را در درک «چگونگی» پیدایش جهان یاری می‌کند، اما «چرایی» آن به‌ویژه چراییِ وجودِ خودِ قوانین، انرژی و ساختار فراتر از مرزهای تجربه علمی است و نیازمند نگاهی فلسفی و معنوی است.

    کد خبر 6675421 سیده فاطمه سادات کیایی

    • آیا با وجود علم نیازی به دین داریم؟ نسبت علم و دین با هستی انسان

    • علم قادر به تبیین چرایی هستی نیست/ ادعای هاوکینگ اشتباه است

    • "خلقت" و "وجود خدا" با فیزیک جدید قابل تبیین نیستند

    • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
    • تلویزیون آن
    • انقلاب فناوری علیه آلودگی هوا؛ از فیلترهای هوشمند تا کاتالیست‌های نانو

    • جزئیات کنسرت «حنجره زخمی زاگرس» در تالار وحدت

    • برگزاری کنسرت گروه «قمر» با صدای مصطفی جلالی‌پور در تالار وحدت

    • سرانجام پرونده فرزند حجت الاسلام صدیقی چه می‌شود؟

    • قانون الزام ثبت اسناد رسمی به کجا رسید؟

    • سایت ثبت برند

    • تشدید نظارت بر واحدهای آلاینده هوا در گرمسار

    • تکذیب پرداخت جریمه ۱۲ هزار میلیارد تومانی قاچاق سوخت در دو ساعت

    • امام جمعه زهک: نتایج تحقیق از طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان شفاف اعلام شود

    • احمدی: تورم سالانه در یزد ۳۹.۹ درصد و پایین‌تر از میانگین کشور است

    • تشدید بارش برف و باران تا روز پنجشنبه؛ کاهش محسوس دما در راه است

    • فردا اصفهان تعطیل است

    • روایت متفاوت از یک «ژن برتر»؛ وقتی «آقازادگی» بازتعریف شد

    • دلایل تغییر موضع سفر نمایندگان ایران به آمریکا/تکلیف امروز مشخص می‌شود

    • لحظه شماری فیفا برای اعلام جزئیات قرعه‌کشی جام جهانی/ جزئیات مشخص شد

    • کیفیت هوای پایتخت قابل قبول شد؛ باران به داد تهرانی‌ها رسید

    • جزئیات پرونده درگیری هولناک اراذل و اوباش با خانواده‌ها در پارک ارم

    • اخبار ضد و نقیض از سقوط یک شهر راهبردی در شرق اوکراین

    • پیش بینی هواشناسی هرمزگان در روز سه شنبه ۱۱ آذرماه

    • استراتژی فنی اوسمار برای دیدار پرسپولیس با استقلال مشخص شد

    • روزنامه‌های ورزشی سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴

    • فروش خودرو کارکرده
    • خرید دستگاه تصفیه آب
    • تبلیغ در گوگل
    • چاپ کارت ویزیت
    • سرور اچ پی
    • تور شفق قطبی اقساطی
    • خرید دام زنده
    • طراحی سایت تابان شهر
    • گل افزون
    • خرید هاست
    • هلدینگ پارسه
    • امداد خودرو
    • حرف آخر
    • مهرینو
    • تهران تایمز
    • روزنامه آگاه
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *